INFORMACJA DLA WŁAŚCICIELI NIERUCHOMOŚCI NIEZAMIESZKAŁYCH NA TERENIE GMINY ŁODYGOWICE
Informujemy, że od 01 stycznia 2021 roku ulega zmianie system odbioru odpadów komunalnych na terenie gminy Łodygowice.
Od tego dnia odpady komunalne z terenu nieruchomości niezamieszkałych (z wyłączeniem nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe, lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywane jedynie przez część roku) nie będą odbierane przez Wykonawcę wyłonionego w przetargu przez gminę w związku z podjętą przez Radę Gminy w Łodygowicach uchwałą Nr XVI/175/2020 z dnia 17 września 2020 r. w sprawie uchylenia uchwały nr XXII/233/2012 Rady Gminy Łodygowice z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.
Wyłączenie właścicieli nieruchomości niezamieszkałych z jednolitego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi będzie skutkowało koniecznością zawarcia przez te podmioty indywidualnej umowy z przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych wpisanym do rejestru działalności regulowanej.
Lista podmiotów jest zamieszczona na stronie www.lodygowice.pl BIP w zakładce Rejestr Działalności Regulowanej:
http://uglodygowice.bip.org.pl/index/index/id/531
Do nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne zalicza się m.in.: szkoły, przedszkola, urzędy, domy kultury, biblioteki, ośrodki zdrowia, apteki, obiekty produkcyjne, usługowe, handlowe, warsztaty, biura, sklepy, gospodarstwa agroturystyczne, pensjonaty, cmentarze, itp.
Niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami powstającymi w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej!
W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części, tj. przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni:
* uiszczać w gminie opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej, zgodnie ze złożoną deklaracją;
* zawrzeć dodatkową umowę na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym, na część nieruchomości niezamieszkałej, na której prowadzona jest działalność gospodarcza;
Uwaga - w przypadku prowadzenia w części nieruchomości zamieszkałej obsługi biurowej działalności gospodarczej opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się w ramach opłaty dotyczącej nieruchomości zamieszkałej.
Na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U.2020 r., poz. 1439) gmina obowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy.
W związku z powyższym, o zawarciu umowy na odbiór odpadów komunalnych właściciel nieruchomości niezamieszkałej ma obowiązek poinformować Urząd Gminy w Łodygowicach w terminie do 31 stycznia 2021 roku w wybranej formie:
* pocztą elektroniczną na adres gmina@lodygowice.pl lub przez ePUAP;
* listownie na adres: Urząd Gminy w Łodygowicach, ul. Piłsudskiego 75, 34-325 Łodygowice;
* osobiście w siedzibie tut. urzędu poniedziałek, wtorek, środa w godz. 7.00 – 15.00, w czwartek w godz. 7.00-16.30. oraz w piątek w godz. 7.00 – 13.30
Informacja powinna zawierać:
- imię i nazwisko właściciela nieruchomości/nazwę firmy/nazwę instytucji;
- adres nieruchomości, na której powstają odpady komunalne;
- adres siedziby;
- nazwę firmy odbierającej odpady komunalne;
- okres obowiązywania umowy.
Właściciel nieruchomości niezamieszkałej zobowiązany jest nadal przestrzegać zasad określonych w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Łodygowice oraz ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. 2020 r., poz. 1439) w zakresie postępowania z odpadami komunalnymi powstającymi na terenie jego nieruchomości.
Do podstawowych zasad należą:
a) wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymanie tych pojemników w stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
b) opisanie pojemników w sposób pozwalający na jednoznaczną identyfikację właściciela nieruchomości (np. nazwa firmy i adres nieruchomości);
c) segregowanie odpadów na 5 frakcji:
- papier – opakowania z papieru, tektury, odpady opakowaniowe z papieru i tektury,
- metale i tworzywa sztuczne – tworzywa sztuczne i opakowania z tworzyw sztucznych, metale i opakowania z metali, opakowania wielomateriałowe,
- szkło – odpady opakowaniowe ze szkła
- bioodpady – odpady ulegające biodegradacji (w tym odpadki kuchenne i zielone z pielęgnacji terenów zielonych)
- odpady zmieszane – pozostałe odpady, nie wymienione wyżej;
d) przekazywanie zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych firmie wpisanej do rejestru działalności regulowanej prowadzonego przez Gminę, z minimalną częstotliwością:
- odpady zmieszane – w okresie IV-X dwa razy w miesiącu, w okresie XI-III jeden raz w miesiącu
- bioodpady – jeżeli nie są kompostowane – w okresie IV-X dwa razy w miesiącu, w okresie XI-III jeden raz w miesiącu
- odpady segregowane w workach lub pojemnikach (papier, szkło, tworzywa sztuczne) – jeden raz w miesiącu.
Informujemy, że wypełnianie obowiązku pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości niezamieszkałych będzie podlegać regularnym kontrolom.
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciel nieruchomości który nie wykonuje ww. obowiązków podlega karze grzywny, która może sięgać nawet 5 000 zł.
Jednocześnie przypominamy o konieczności niezwłocznego uregulowania wszelkich zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, uiszczanej do Urzędu Gminy w Łodygowicach.
Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu 33 8630 523.