NAUCZYCIELE ZESPOŁU SZKÓŁ W PIETRZYKOWICACH ODBYLI KILKUDNIOWE WIZYTY DO IRLANDII ORAZ WIELKIEJ BRYT
Nauczyciele Zespołu Szkół w Pietrzykowicach napisali wniosek w ramach akcji KA 1-„Mobilność kadry edukacji szkolnej” w programie UE Erasmus+ 2015...
Nauczyciele Zespołu Szkół w Pietrzykowicach napisali wniosek w ramach akcji KA 1-„Mobilność kadry edukacji szkolnej” w programie UE Erasmus+ 2015. Został on zatwierdzony, zdobywając 92 na 100 pkt. Konkurencja była wielka - w konkursie wzięło udział 655 szkół z całej Polski a zatwierdzonych zostało tylko 126 wniosków. Projekt zatytułowany jest: Podnoszenie jakości nauczania w zakresie edukacji wczesnoszkolnej i udoskonalenie warsztatu pracy nauczyciela poprzez czerpanie z wiedzy, doświadczenia i metod pracy innych systemów edukacyjnych w Unii Europejskie.
W ramach projektu odbyły się 2 mobilności, przed którymi mieliśmy możliwość przygotowania merytorycznego, kulturowego i językowego (warsztaty, kursy). Pierwsza mobilność dotyczyła 4 nauczycieli j. angielskiego. W dniach od 14 do 21 lutego 2016r. (ferie zimowe) wyjechali na kurs metodyczny do Dublina w Irlandii. Celem kursu było poznanie w teorii metod pracy, jakie później mogliśmy obserwować podczas job shadowing w szkole partnerskiej w Londynie w czerwcu 2016r.
Szkolenie w Dublinie w Swan Training Institute było międzynarodowe i umożliwiło poznanie wielu nauczycieli z innych krajów Unii Europejskiej. Zaprezentowaliśmy przed nimi naszą placówkę i gminę z jej walorami turystycznymi. Poznani nauczyciele również przedstawili swoje szkoły, regiony, systemy edukacyjne. Rozmawialiśmy o różnicach, podobieństwach, sukcesach, trudnościach. Postanowiliśmy podtrzymywać kontakty i wykorzystać je podczas realizacji kolejnych projektów unijnych
Zajęcia przeprowadzone były bardzo profesjonalnie, z wykorzystaniem najnowszej technologii oraz innowacyjnych metod pracy. Prowadząca naszą grupę pani Gillian Cooke stworzyła nam okazję do praktycznych opracowań - jak wykorzystać nowe metody w naszej pracy dydaktycznej.Pobyt w Dublinie był też „zanurzeniem w język” -po zajęciach po mieście oprowadzał nas anglojęzyczny przewodnik oraz mieszkaliśmy u rodzin irlandzkich.
Druga mobilność to wyjazd grupy 15 nauczycieli pracujących w klasach 0-3 do partnerskiej szkoły – Malmesbury Primary School w Londynie - szkoły wielkokuturowej, do której uczeszczają przede wszystkim dzieci z mnieszości nardowych. Było to podczas wakacji 2016r. – od 26 czerwca do 2 lipca. Na pierwszym spotkaniu z dyrekcją szkoły poznaliśmy zasady organizacji, nadzoru, finansowania. Następnie, podzieleni na 3 grupy i oprowadzani przez najstarszych uczniów, zwiedziliśmy budynek, poznając rozkład pomieszczeń, wyposażenie sal.
Zapoznaliśmy się też z planem uczniów, organizacją klas i zajęć. Przeglądaliśmy zeszyty uczniowskie. Było to interesujące doświadczenie, gdyż w szkołach brytyjskich zwykle nie ma podręczników i wszelkie informacje, ćwiczenia, zadania itp. są drukowane podczas lekcji przez nauczyciela w klasie a uczniowie wklejają je na bieżąco do zeszytu.
Szczególną uwagę zwróciliśmy na zastosowanie oceniania kształtującego przez nauczycieli w komentowaniu prac uczniowskich, ponieważ nasza placówka także stosuje elementy oceniania kształtującego. Zapoznaliśmy się również z metodą working walls - materiałem, który znajduje się na ścianach a koresponduje z tym, co w danym tygodniu omawiają uczniowie. Wiele pomysłów wykorzystamy w naszej pracy z dziećmi.
Obserwowaliśmy zajęcia u najmłodszych dzieci, na których uczono fonetyki i liter. Widzieliśmy zastosowanie metody, którą wprowadzamy od września do naszej pracy - chilli challange (różnicowanie zadań w stosunku do poziomu ucznia). Uczestniczyliśmy też w zajęciach z matematyki, gramatyki, angielskiego. Poznaliśmy sposoby motywowania uczniów do pracy oraz oceny postępów w nauce i zachowaniu. Bardzo spodobała nam się metoda motywowania przez wybieranie przez nauczyciela najlepszego ucznia tygodnia - gwiazdy. My także wprowadziliśmy tę metodę do naszej pracy. Poznaliśmy też procedury rozwiązywania problemów uczniów w zakresie: edukacji, zachowania, deficytów rozwojowych i społecznych oraz poznaliśmy zasady i formy udziału rodziców w życiu szkoły.
Pożyteczną metodą jest learning partners. Uczeń w angielskiej szkole zwykle nie odpowiada na pytanie nauczyciela, gdy wcześniej nie miał możliwości konsultacji z partnerem. Na tablicy interaktywnej, która jest w każdej sali, jest także wyświetlany stoper, który pokazuje uczniom ile zostało czasu do końca pracy. Już od września aranżujemy więcej zadań w parach oraz wprowadzamy stopery do liczenia pozostałego czasu do wykonania zadania.
Na podsumowującym spotkaniu z dyrekcją i nauczycielami brytyjskimi prócz możliwości zadawania pytań, wymiany doświadczeń, mieliśmy okazję, aby zaprezentować -multimedialnie - system edukacji w Polsce, nasz region, gminę i szkołę. Nasi partnerzy wyrazili dalszą chęć współpracy, między innymi przez platformę eTwinning.
Doświadczenia te są cennym potencjałem przy realizowaniu zamierzeń w zakresie strategicznego rozwoju Zespołu Szkół. Obecnie opracowujemy i wdrażamy metody i formy pracy poznane w Londynie. Przygotowujemy materiały metodyczne z wykorzystaniem tych metod do użytku przez innych nauczycieli w formie zajęć pokazowych, konspektów, prezentacji multimedialnych. Przygotowujemy lekcje otwarte oraz warsztaty dla nauczycieli z naszej gminy na temat poznanych metod.
Mobilność ta pozwoliła też uczestnikom poznać kulturę, historię oraz realia społeczne UK. Po zajęciach zwiedzaliśmy najbardziej znaczące miejsca Londynu. Wzbogaciliśmy umiejętności językowe. Po powrocie wielu nauczycieli zapisało się na kursy j. angielskiego kontynuujące naukę rozpoczętą podczas przygotowania językowego. Job shadowing dał też sposobność do podniesienia samooceny nauczycieli, wzrostu motywacji do pracy i niwelowania wypalenia zawodowego.
Więcej informacji na temat tego projektu znajdą państwo pod aresem: www.zspietrzykowice.szkolnastrona.pl
Koordynator projektu – Iwona Paszkiewicz
Projekt współfinasowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach akcji KA 1-„Mobilność kadry edukacji szkolnej” w programie UE Erasmus+ 2015. Narodowa Agencja i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za publikowaną treść.