Informacja o dowodach osobistych
Informacja o niezgodnym z prawem przetrzymywaniu dowodu osobistego „pod zastaw” oraz postępowaniu w przypadku utraty dowodu osobistego...
Przypominamy, że zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa nikt nie może zatrzymać dowodu osobistego, chyba że możliwość taka wynika z wyraźnego uregulowania zawartego w przepisach prawa. Powyższe oznacza, że przedsiębiorcy nie mają podstawy prawnej, aby żądać od swoich klientów pozostawienia dowodu osobistego „pod zastaw”.
Osoba, która utraciła (w wyniku kradzieży, zagubienia, całkowitego zniszczenia) dowód osobisty, jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić o tym najbliższy urząd gminy (miasta), lub właściwą ze względu na miejsce pobytu placówkę konsularną, która od ręki wyda zaświadczenie o utracie dowodu osobistego, ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego.
Zawiadomienie o utracie dowodu osobistego wymaga osobistego stawiennictwa osoby, która utraciła dowód osobisty, a w przypadku małoletnich lub osób ubezwłasnowolnionych - odpowiednio rodzica albo opiekuna lub kuratora ustanowionego przez sąd, w urzędzie gminy lub w urzędzie konsularnym.
Dowód osobisty zostaje natychmiast unieważniony w systemie informatycznym, co daje gwarancję bezpieczeństwa posiadaczowi dokumentu, że nie zostanie obciążony negatywnymi skutkami w przypadku nielegalnego posłużenia się dokumentem przez nieuczciwego znalazcę. Dla zwiększenia bezpieczeństwa osoby, która utraciła dowód osobisty, fakt ten należy zgłosić do dowolnego banku. Powyższe zostanie odnotowane w systemie informatycznym, do którego dostęp mają wszystkie banki, co skutkować będzie uniemożliwieniem zaciągnięcia zobowiązania przez przestępcę z wykorzystaniem danych osobowych poszkodowanej osoby.
W przypadku niemożności osobistego stawiennictwa osoby, która utraciła dowód osobisty z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, zawiadomienia może dokonać pełnomocnik, po okazaniu pełnomocnictwa udzielonego na piśmie.
Dowód osobisty ulega unieważnieniu z dniem zawiadomienia o jego kradzieży, zagubieniu, całkowitym zniszczeniu lub z dniem przekazania go przez osobę trzecią do najbliższego organu administracji publicznej. Osoba, która utraciła dokument, jest zobowiązana niezwłocznie wystąpić do właściwego urzędu gminy (miasta) o wydanie nowego dokumentu.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego można pobrać ze strony internetowej: www.lodygowice.pl. Zakładka: druki do pobrania lub w Urzędzie Gminy Łodygowice.