Zmiany w systemie gospodarki odpadami komunalnymi od nowego roku
Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zobowiązała gminę do dostosowania regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie oraz innych uchwał Rady Gminy regulujących system gospodarki odpadami w gminie do nowych przepisów. Nowe regulacje będą obowiązywały od 1 stycznia 2021 r.
Co się zmienia?
1. Wyłączenie z gminnego systemu gospodarki odpadami nieruchomości niezamieszkałych, czyli szkół, przedszkoli, urzędów, domów kultury, bibliotek, ośrodków zdrowia, aptek, obiektów produkcyjnych, usługowych, handlowych, warsztatów, biur, sklepów, gospodarstw agroturystycznych, pensjonatów, cmentarzy, itp.
W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części, tj. przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni: za część mieszkalną uiszczać opłatę gminie na podstawie złożonej deklaracji a za część w której prowadzona jest działalność gospodarcza uiszczać opłatę uprawnionemu podmiotowi z którym właściciel zawiera umowę na odbiór odpadów komunalnych.
W przypadku prowadzenia w części nieruchomości zamieszkałej obsługi biurowej działalności gospodarczej opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się w ramach opłaty dotyczącej nieruchomości zamieszkałej.
2. Zmiana częstotliwości odbioru odpadów.
- Częstotliwość odbioru odpadów z budynków mieszkalnych jednorodzinnych
· zmieszane (balast) - w okresie IV-X – dwa razy w miesiącu, XI-III – raz w miesiącu
· zbierane selektywnie – przez cały rok raz w miesiącu
· popiół - w okresie X-IV – raz w miesiącu
· bioodpady - w okresie IV-X – dwa razy w miesiącu, XI-III – raz w miesiącu, ale do limitu 1440 l/rok, nadwyżka będzie odbierana w PSZOK
- Częstotliwość odbioru odpadów z budynków mieszkalnych wielolokalowych
· zmieszane (balast) - w okresie IV-X – raz w tygodniu, XI-III – dwa razy w miesiącu
· zbierane selektywnie – przez cały rok dwa razy w miesiącu
· popiół - w okresie X-IV – dwa razy w miesiącu
· bioodpady - w okresie IV-X – raz w tygodniu, XI-III – dwa razy w miesiącu, ale do limitu 1440 l/rok, nadwyżka będzie odbierana w PSZOK
- Częstotliwość odbioru odpadów z domków letniskowych i innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe
· zmieszane (balast) - w okresie IV-X – raz w miesiącu
· zbierane selektywnie – raz w miesiącu
· bioodpady - w okresie IV-X – raz w miesiącu (po zgłoszeniu telefonicznym), ale do limitu 480 l/rok, nadwyżka będzie odbierana w PSZOK
3. Nie będzie zbiórki odpadów wielkogabarytowych sprzed posesji. Wielkogabaryty będzie można oddać przez cały rok w PSZOK bezpłatnie w ramach limitu rocznego.
4. Co będzie odbierane w PSZOK?
· odpady segregowane- papier, metale, tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe, szkło
· bioodpady (w przypadku nieruchomości korzystających ze zwolnienia z obowiązku posiadania pojemnika na bioodpady, tylko bioodpady niepodlegające kompostowaniu)
· odpady niebezpieczne (nie dotyczy azbestu)
· przeterminowane leki i chemikalia
· odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki,
· zużyte baterie i akumulatory
· zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny
· meble i inne odpady wielkogabarytowe - w ilości 500 kg/rok z jednego budynku lub wyodrębnionego lokalu
· zużyte opony- w ilości 8 szt./rok z jednego budynku lub wyodrębnionego lokalu
· odpady budowlane i rozbiórkowe – w ilości 500 kg/rok z jednego budynku lub wyodrębnionego lokalu
5. Wprowadzono ulgę dla właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi , którzy kompostują bioodpady na terenie swoich nieruchomości
stawka zwolnienia = 1 zł/osobę/miesiąc
Właściciele, którzy chcieliby skorzystać z ulgi powinni złożyć nową deklarację z oświadczeniem o kompostowaniu odpadów w przydomowym kompostowniku.
6. W przypadku nieruchomości korzystających z ulgi za kompostowanie w PSZOK-u odbierane będą tylko bioodpady niepodlegające kompostowaniu np. kości.
7. Zmianie ulegają stawki dla nieruchomości z domkami letniskowymi i wykorzystywane na cele rekreacyjne będzie 180 zł (segregacja odpadów) i 360 zł (brak segregacji).
Co pozostaje bez zmian?
1. Nadal płatność za odpady będzie dokonywana na podstawie złożonej deklaracji. Nie ma obowiązku składania nowych deklaracji, chyba, że właściciel chce skorzystać z ulgi za kompostowanie.
2. Nie zmieniają się zasady segregacji, kolory i rodzaje worków i pojemników.
3. Wymóg spełnienie warunku selektywnego zbierania odpadów
120 l balastu < = > 2 worki frakcji segregowanych.
4. Stawki dla nieruchomości zamieszkałych nie ulegają zmianie. Nadal pozostaje 20 zł (segregacja odpadów) i 40 zł (brak segregacji).
5. Podmiot odbierający odpady. Przez kolejne dwa lata usługę będzie świadczyło, jak do tej pory, konsorcjum firm: Eco Team Service Sp. z o.o. z siedzibą w Łodygowicach i Beskid Żywiec Sp. z o.o. z siedzibą w Żywcu.
6. Lokalizacja PSZOK: Żywiec, ul. Bracka 51.
Szczegółowe informacje w zakresie płatności: 33 863 05 23.
W zakresie zasad segregacji: 33 864 05 75